Sen, sen, sen - men inte lika sen som en sengångare

Hej, hej, på alla er där hemma i Sverige (och vartannars ni nu läser ifrån – kanske det finns de svenskar i Japan som läser detta med en igenkännande blick?)

Ja, nu får man väl krypa till korset och erkänna – jag missade min egen tid, fastän jag var helt säker på att jag absolut inte skulle göra det. Alltså blir detta alldeles för sent för uppgiften.
Men jag skyller på att jag först var upptagen med min värdfamilj och skaffa internet, samt idag var vi och titta på min värdbrors fotbollsmatch, vilket var ändå tills klockan fem på eftermiddagen. (Men jag tror I alla fall at than vann, som jag ser det.)
Jag bor då hemma hos familjen Obanshi*, som består av mamma Sokoko*, pappa Yuttso*, äldsta son Shuuto*, näst äldsta dottern Rei* (smeknamn), och så yngsta barnet, Sara.
Ja, min yngsta värdsyster heter samma sak som jag, men det är faktiskt väldigt ovanligt i Japan.
De bor i ett hus tillsammans med (tillfälligt, tror jag) min värdmammas mamma, som de kallar för Obaba. För diskretenhets skull, skriver jag ingen adress eller skola, men de bor tämligen bra i ett eget hus och barnen går i en bra skola, vilket är varför jag har möjligheten att faktiskt kunna gå med dem i deras skola.
Jag har ju då turen att de är väldigt förståeliga och är villiga att låna mig kläder för att jag fryser (vilket kanske är en aning obekvämt, då jag känner mig väldigt bortskämd, men det är väl så saker går till lite granna. Ibland känner jag mig dock yngre än Sara, då jag knappt får ens hålla upp min egen juice.
Annars väntar jag på att börja plugga och sitter för tillfället i mitt egen rum på nedervåningen där vi tillsammans spelar lite Wii. Till trots att vi inte alltid förstår varandra, och så har jag spelar Finns i Skön med obaba och Sara, även fastän vi fick ta mamma till hjälp med det.
Kunde det bli bättre? Jo, kanske om min bästa kompis på min skola vore här, men det får vi ta…

/Sara Ridemark


Obs! * = inga riktiga namn (förutom Sara) har blivit skrivna, för att undvika att konstiga personer letar reda på dem.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0